BLOGGER TERHEBAT

Sunday, December 16, 2012

MEMBINA BLOG


MEMBINA BLOG

Kaedah membina blog terbahagi kepada dua bahagian

BLOG BERBAYAR

Menghasilkan blo berbayar bermaksud memiliki domain dan hosting sendiri .contoh berbayar adalah apabila url ( uniform resourse Locator) atau alamat blog diakhiri dengan .com .net ataupun .my domain di bayar pada jumlah tertentu bagi satu tempoh yang di tetapkan.
Domain berbayar mencipta krebiliti kepada pemilik blog dan blog itu sendiri apabila ia dijadikan medium bagi menjana pendapatan .Blog berbayar menunjukkan perniagaan itu lebih kukuh dan releven berbanding blog percuma .tahap kepercayaan pada blog berbayar lebih tinggi berbanding blog percuma..Hosting atau ruang menyimpan memori bagi memuatkan maklumat dapat di tambah mengikut keperluan berbanding blog percuma.

DOMAIN
Domain adalah alamat bagi blog atau laman web .Layari www.cheapname.com bagi memilih domain yang sesuai .antara contoh domain adalah .com.net dan .com.my .Memilih domain perlu berdasarkan tema yang sepatutnya kerana ini mempengaruhi jumlah pelanggan dan penggunjung yang melayari blog.

Hosting
Hosting adalah ruang simpanan memori bagi laman web atau blog .dalam pakej seperti syarkat www.cheapname.com mereka menjual hosting mengikut jumlah memori yang pengguna inginkan .nbagi blog baru pakej memori yang sedrhana seperti rm 20 selama setahun.sudah memadai sebagai permulaan.jumlah pengunjung ke blog turut mempengaruhi penggunaan memori blog sekain isi kandungan blog yang dikemaskini.

C-Panel
Apabila sudah membeli doamain dan hosting kita akan menerima cpanel.cpanel adalah tempat memuat turun perisian yang diperlukan.dalam cpanel kita akan mempelajri bagaimana menghasilakan blog memalui enjin wordpress serta mempelajari pelbagai lagi perisian bagi memuat turun.

Wordpress
Wordpress adalah memasukkan dan menyunting hasil penulisan .kemahiran menggunkaan wordprees lebih ditekankan bebanding penggunaan c-panel kerana memalui wordpress kita akan kerap menggunakannya bagi tujuan memuat turun kiriman artikel.

BLOG PERCUMA
Blog percuma bermaksud kita tidak perlu membayar bagi mendapatkan domain dan hosting .pihak pengeluar blogspot akan menampung kedua –dua nya.namun blog percuma mempunyai kekurangan berbanding blog berbayar.

Domain
Domain percuma boleh didapti di www.blogspot.com .APabila menggunakan domain percuma ini alamat  blog berakhir perkataan contoh farizgolddollar.blogspot.com.
Katakan domain yang kita pilih adalah “farizgolddollar “ jika kita memilih domain berbayar ,domain itu akan dikenali sebagai www.farzgolddollar.com. Tetapi jika kita menggunakan domain percuma alamat domain adalah www.farizgolddollar.blogspot.com.
Mengikut kajian para pemasar internate di amalysia dan luar Negara mengganggap orang yang menggunakan domain percuma tidak professional berbanding mereka yang menggunkan domain berbayar.penggunaan domain percuma menghurangkan krebiliti dan kepercayaan pembaca pada blog.

Hosting
Hosting yang disediakan adalah terhad .opeh itu kita tidak perlu risau berapa ramai pengunjung yang akan melawati blog kita.

Blogspot
Kita perlu mahir menggunakan blogspot.ia mempunyai konsep yang sama wordpress pada bahagisan posting dan edit.

No comments:

Post a Comment

Senarai Comment Tertinggi Di Sini